Як вибрати та купити дорослий велосипед?

Вибір дорослого велосипеда за місцем та типом катання.

Для початку вам потрібно визначитися для чого вам потрібен велосипед, де ви кататиметеся і в якому стилі: прогулянкове катання по парках, від дому до роботи по місту, фітнес катання або спортивне/екстремальне катання в горах. Для кожного стилю катання існують такі типи велосипедів:

  • Міський/комфортний. Має 26/28-дюймові колеса, одношвидкісну або багатошвидкісну трансмісію (від 18 до 24 передач). Геометрія переднього трикутника ретельно опрацьована для більш комфортної посадки. Між верхньою та нижньою трубою зазвичай закладається мінімальна відстань (від 10 до 25 сантиметрів). Також популярні міські велосипеди з простим переднім трикутником (каретку та кермову склянку з’єднує лише одна труба).
  • Круїзери. Велосипеди, що прийшли до нас з океанського узбережжя, призначені для розслабленого катання в комфортній посадці. Винятково зручне сідло, загнуте назад кермо і винесені вперед педалі, а також збільшена колісна база.
  • Гірський. Універсальний варіант для катання пересіченою місцевістю та парковими стежками. Колеса мають діаметр 26, 27.5 чи 29 дюймів. У моделях бюджетного класу присутні ободні гальма (вібрейки), середнього – дискові механічні, вище за середній та верхній рівень – дискова гідравліка. Класичний гірський велосипед – це хардтейл з амортизаційною вилкою ходом 100-130 міліметрів. Кількість передач – від 18 до 27.
  • Велосипед для гравіті-дисциплін . Сюди відносяться байки для ендуро та даунхілла. Діаметр коліс – 26 або 27.5 дюймів, рідше – 29. Для покращення зчеплення при проходженні поворотів встановлена ​​широка гума (від 2.2 до 2.7 дюймів). Гальма – лише дискові з великими роторами (діаметр – 185 або 203 мм). Власник може відрегулювати роботу вилки та заднього амортизатора – накачати їх вилковим насосом високого тиску, налаштувати відскок та компресію залежно від типу покриття чи параметрів траси.
  • Шосейний. Важить у середньому десять кілограм, оснащений трансмісією з великим передатним числом. Кермо має спеціальну платформу, завдяки якій велосипедист може покласти руки центром. Це знижує навантаження на спину та покращує аеродинаміку.
  • Гібридний. Сімбіоз міського та гірського велосипеда. Хід вилки не перевищує 100 міліметрів, діаметр коліс – 28 дюймів. Встановлюються шини невеликої ширини (до 1.9”). Непоганий варіант для покупців, які планують кататися містом і час від часу виїжджати до лісу.

Також є й інші види велосипедів – BMX, круїзери, дертові, стрітові і так далі, але вони не дуже популярні серед дорослих велосипедистів через вузькопрофільне призначення.

Підвіска

Конструкція велосипедів буває трьох типів:

  • Хардтейли. Отримали таку назву через так званий «жорсткий хвост» — на раму не встановлюють амортизатор. Зате спереду є м’яка амортизаційна вилка, хід якої варіюється в межах від 50 до 160 міліметрів. Хардтейлами зазвичай є гірські велосипеди початкового та середнього рівня, сіті-байки.
  • Ригіди. На рамі немає амортизатора, вилка жорстка. Найпопулярнішими представниками ригідів є шосейні велосипеди, BMX, круїзери.
  • Двопідвісні велосипеди. Вони оснащуються передньою амортизаційною вилкою та заднім амортизатором. Завдання – підвищення комфорту при їзді та ефективний розподіл навантаження на передню/задню частину байка. У гравіті-дисциплінах (ендуро, даунхілл, олл-маунтін) гонщики беруть участь лише на двопідвісних велосипедах.

Що краще вибрати? Все залежить від того, де ви кататиметеся на велосипеді найчастіше. Для поїздок містом купіть сіті-байк або гірський велосипед бюджетного класу. Для катання в змішаному режимі (місто + ліс чи погані дороги) зупиніть свій вибір на гірському велосипеді-хардтейлі. Байки для ендуро та даунхілла – це своєрідний спортінвентар, призначений для тренувань, що передбачають стрибки з трамплінів, їзду по складних ділянках трас на високій швидкості. Шосейний велосипед для любителів долати великі відстані за один раз.

І про ростовку

Ростовка – це розмір рами. Найгрубіша помилка покупця – вибір занадто маленького або занадто великого велосипеда. Ростовка вимірюється в сантиметрах або дюймах, її величину вказують на рамі (як правило, на нижній або підсідельній трубі).

При виборі велосипеда по лихові ніколи не користуйтеся «універсальними таблицями». Геометрія рам від кожного виробника унікальна, тому розміри можуть відрізнятися. Вибираючи велосипеди Schwinn, ознайомтеся з даними офіційної таблиці.

Діаметр коліс

Найбільш поширені стандарти коліс – 26, 27.5, 28 та 29 дюймів. Їх розмір впливає на маневреність та комфорт їзди. Серед велосипедистів існує думка, що чим більше діаметр коліс, тим краще буде накат. У цьому є частка правди, але не забувайте про шини – чим вони ширші, тим складніше розганятися та утримувати високу швидкість. При їзді по складним покриттям (щебеня, лісові стежки) широкі шини покращать зчеплення.

Трансмісія

Велосипедна трансмісія буває двох видів:

  • синглспід,
  • мультиспід.

Сінглспід складається з однієї постійної передачі (одна зірка на шатунах і одна на задньому колесі). Мультіспід – це багатошвидкісна трансмісія. Найпопулярнішим є останній варіант. Мультиспід складається з переднього та заднього перемикача (з пелюстковими «манетками» на лівій та правій стороні керма відповідно). Передній перемикач має дві або три передачі, задній – від шести до одинадцяти. Помноживши число передніх передач на задні ви отримаєте загальну кількість швидкостей. Чим більше, тим легше вибрати комфортний каденс (частоту обертання педалей) для підйому чи спуску.

Є й свої винятки. Наприклад, велосипеди для даунхілла не встановлюють передній перемикач. Причина полягає в тому, що при їзді нерівним покриттям ланцюг сильно бовтається. При прокручуванні педалей це може призвести до її спаданням. Замість перемикача встановлюється спеціальний заспокійник, який виконує дві функції – запобігання спадуванню ланцюга та захист зірки від ударів.